Høstsamling på Evertmoen 2023

17.09.2023

Høstens andre og siste samling. Vi kjørte hjemmefra allerede tirsdag og fikk noen dager med litt malingsarbeid på hytta før samlingen. Hundene fikk dermed mye trening på oppstallingswire, noe vi anser som veldig viktig.

Ukedagene gikk med til å male taket på hytta. Vi gikk beklageligvis tom for grunning, så bare halve taket ble ferdig. Unghundene synes det var noe kjedelig å være på oppstallingswire, men de fikk tur innimellom så da var det greit.

15.09.2023 Vi fikk låne campingvognen til Helge, så vi slapp telt i regnet. Selv om vi har et godt oppsett i caddyen er det greit med campingvogn. Vi fikk satt opp en fin liten leir før vi kjørte en runde, selv med høyløpske tisper gikk treningnen kjempebra, bortsett fra at vi kjørte feil en gang og Andreas måtte fungere som guide. Kvelden gikk med til hyggelig prat med de andre på plassen.

16.05.2023 Vi hadde tenkt å sløve litt på morgenen, slik ble det ikke. Det var flere morgenfugler som var oppe tidlig å kjørte ut med hundene sine. Ettersom våre hunder synes det var litt urettferdig og uttrykte dette noe høylytt var det bare å stå opp for å skape ro. Vi kom oss ut på en runde etter at både folk og hundene hadde spist frokost og latt maten synke. Vi traff flere spann og fikk mye bra møtetrening. Passering gikk ikke like bra ettersom Ursa ikke ville passere ATVene. Hun synes motorlyd er litt skummelt. Vi kjørte gjennom elva 2 ganger på denne runden, noe som gikk veldig bra med Kazan og Ursa i lead. Etter middag og bålvaffel ala Charlotte. tok vi oss en runde til, denne gangen forsøkte vi med Zuko og Nanook i lead. Nanook hadde ikke dagen og vi byttet henne raskt ut med Ursa, det fungerte mye bedre. Fikk noen møtinger på denne runden også.

17.09.2023 Vi fikk en runde rundt i løypene på Evertmoen denne dagen også. Starten ble litt kaotisk da Andreas virret litt rundt og forvirret lederhundene, men det gikk fint og vi kom igang. Vi startet ut med Zuko og Ursa i led, litt uti løypa så fikk Butler gå sammen med Zuko i led. Butler var veldig flink, han så seg ikke tilbake og gikk rett på oppgaven. De gikk også elvedelen av løypa sammen, dette gikk meget bra. Under nedpakking av leiren startet pøsregnet, noe som gjorde oss svært glade for at vi hadde campingvogn og ikke telt.

Helga var meget trivelig, vi fikk både trent hundene og truffet andre trivelige hundekjørere. Hundene fikk verdifull trening både i løypa og i det å stå på oppstallingswire mens det foregår ting rundt de.